Dette har skjedd i sosiale medier siden sist!

av Trine Humlen

Det skjer mye spennende på sosiale medie-fronten. Nye produktoppdateringer lanseres og ny teknologi blir til. Vi har tatt et lite dypdykk i hva som har skjedd den siste tiden i de ulike sosiale mediene vi jobber mest med!

Vi har testet værstyring av annonser
Værstyring av annonser er ikke et tilgjengelig annonseprodukt i Facebook, men kan settes opp via eksterne tredjeparter, noe vi i Racer endelig har testet! I starten av juli satte vi opp første test for Apotekergata NO.5, hvor vi gjennom sommeren gjør automatisert annonsering basert på værdata. Bakgrunnen for denne testen var å annonsere for uteserveringen på Lektern, kun på finværsdager.  Basert på regelsett om temperatur og værforhold, ville vi vise folk i Ålesund og omegn relevante annonser, hvor vi oppmuntret folk til å ta turen til Lektern for en lunsj ute i sola.  

Merk at annonsene kun er aktive dersom været oppfyller reglene som vi satte opp, og på den måten unngår vi å annonsere på tidspunkter hvor det ikke er relevant. Vi har tatt høyde for lokale forskjeller, så dersom det er sol i Ålesund og tåke i Langevåg, vil annonsene kun vises i Ålesund. Resulatmessig har dette hittil gitt en nedgang i kostnader, nettopp fordi annonsemidlene blir allokert mer effektivt. Og for vår del sparer det også mye manuell jobb med å skru av og på annonser gjennom årets fineste måned.

Det finnes mange muligheter ved bruk av værdata, hvor vi for eksempel kan gjøre automatiske lokaltilpasninger i tekst og bilder, i tillegg til selve værstyringen. Vi kommer gjerne med tips og råd til flere som ønsker å teste dette!

Noen oppdateringer på Facebook / Instagram
Det lanseres en del mindre endringer utover sommeren som kan være fint å kjenne til. Den mest merkbare endringen, for oss som brukere av Facebook, vil nok være endringen i designet – i første omgang på mobil. Vi kan forvente oss en mer brukervennlig app, som er enklere å navigere seg rundt i å bruke, med bedre funksjonalitet i for eksempel grupper, i Marketplace-taben og i Eventer.  Facebook har det siste året hatt mye fokus på grupper og eventer, noe vi blant annet har sett i algoritmene for hva vi eksponeres for i feeden. Samtidig blir mer og mer av tiden brukt i Messenger, noe som gjør at dette blir et viktig satsingsområde for Facebook fremover.  I tillegg vil det bli mer fokus på personvern. Det skal bli enklere for oss velge hvilket innhold som er relevant for oss, og hvilke data bedrifter tar utgangspunkt i når vi blir målrettet med reklame. 

Endringer i annonser
I tråd med designendringen, gjør Facebook noen oppdateringer i annonser og spesifikasjoner knyttet til tekst og visueller. Oppdateringene er basert på bruksmønster og hvordan vi responderer på annonser vi eksponeres for. For planlagt videoproduksjon utover høsten er det fint å være klar over disse endringene.

For det første blir «synlig post-tekst» i annonser redusert fra 7 til 3 linjer. Endringen skjer fra 17.august.  Endringen gjør det fremdeles mulig å inkludere ønsket tekstmengde i annonsen, men folk må da aktivt klikke seg videre til «se mer tekst» for å lese hele teksten, noe vi tror vil gjøre at færre vil lese alt.  Vi anbefaler at annonser med mye tekst reduseres, for å sikre at budskapet blir sett og lest.

I tillegg vil høydeformatet i videoer endres fra 2:3 til 4:5.  Som noen vet, har 2:3 kun vært tilgjengelig for Facebook - ikke Instagram. Endringen vil gjøre at annonsene tar opp litt mindre plass i feeden, men til gjengjeld kan man bruke èn video på tvers av alle Facebooks plasseringer, noe som vil gjøre det enklere å se effekten videoen har på tvers. Denne endringen blir lansert  2. september, og fra 17.september vil alle annonser som ikke er endret, bli stoppet.  

Flere shopping-muligheter på Instagram
Tidligere i vår skrev vi dette innlegget om shopping-muligheter som utover 2019 blir tilgjengelig på Instagram. Nyhetene har allerede blitt lansert i enkelte markeder, og vi forventer at det også snart vil bli tilgjengelig i Norge, noe vi ser frem til å teste for flere av kundene vi jobber med. Shopping-mulighetene blir derimot ikke bare tilgjengelige for bedrifter, men også for influencere.  Siste nytt er altså at det også blir mulig for influencere å linke direkte til produkter fra et bilde som publiseres, uten at vi som følgere trenger å forlate Instagram. Ved å trykke på bildet, kan vi få opp hvor produktene kommer fra og hva de koster. Dette gjør at man slipper å stille spørsmål for eksempel i kommentarfeltet, samtidig som vi både kan bli inspirert, se og kjøpe på ett og samme sted.

Flere muligheter i Messenger
Facebook lanserer flere annonseprodukter på Messenger fremover for å sikre tilstedeværelse og dekning der folk er. Annonsering på Messenger startet med stor forsiktighet i 2018, for å unngå negative reaksjoner blant oss som brukere. Frekvensen og hyppigheten på annonsene var derfor liten i starten, men nå som dette har vært tilgjengelig i en stund,  vi ser oftere og oftere annonser mellom samtaler vi har gående.  Her er de viktigste nyhetene:    

Lead-annonser: Kort fortalt er lead-generering en måte for bedrifter å samle interesse og leads blant potensielle kunder på, som en erstatter for lange utfyllinger eller søknader på egne nettsider. Folk vil spare tid der de kan, og faller lett fra dersom noe tar for lang tid. Fordelen med lead-annonser er at Facebook automatisk fyller ut informasjonen for deg,  basert på hva vi har lagt igjen av spor i profilen. Sømløst! Samtidig vil bedrifter på en enkel måte samle verdifull informasjon.  En fordel med lead-annonser i Messenger, som vi ikke har kunnet gjort tidligere, er at man kan chatte med potensielle kunder, og på denne måten samle verdifull data i forkant av annonseringen.  Facebook lanserer nemlig en Q&A-funksjon hvor man kan chatte med potensielle kunder.  I tillegg kommer det flere kreative templates som vi kan bruke når vi utformer lead-generingen.

Messenger kan lastes ned på desktop: Tilsvarende Messenger-appen på mobil, kan vi til høsten også laste ned appen på pc. Appen blir tilgjengelig både via Windows og IOS. I dag ligger mobil Facebook-bruk på ca. 90-95%, noe vi antar kan endres litt med Messenger Desktop. For annonsør, betyr dette ett nytt sted å plassere betalt innhold i.

Se videoer sammen i Messenger: Vi skal også fremover få mulighet til å dele videoer fra  Facebook med venner i Messenger, slik at flere sammen kan se videoer i sanntid. Dette kan sies å være en nyhet som definfitivt ikke gjør oss mer sosiale, men det kan gi Facebook en fordel ved at videokonsumet i appen går opp, samt at flere engasjerer seg i videoene.

Persondata skal tydeliggjøres enda bedre enn før  
Selv om mange ikke er klar over det, kan vi ta styringa over hvilket innhold vi eksponeres for på Facebook. Det har bare ikke vært så enkelt å vite hvordan. I dette innlegget skrev vi om hvordan vi kan sjekke hvorfor vi blir målrettet med reklame, og hvordan vi kan endre på hvilke data Facebook skal få lov til å bruke.

For ca. èn uke siden gjorde Facebook det enda mer klart hva bedrifter bruker av digitale spor. Tidligere informasjon var noe generell, i tillegg til at den ikke tok med alt av signaler. Facebook viste for eksempel at jeg ble målrettet på bakgrunn av at jeg bor i Ålesund, er interessert i media og er i aldersgruppen 25-35 år. Nå får vi mer detaljert informasjon, for eksempel kan vi enkelt se om bedrifter har brukt persondata for hvike sider vi har besøkt, eller kjøpshistorikk som har blitt lastet opp, samt hva vi har interessert oss for som har blitt fanget opp i målrettingen.

Basert på hva vi ønsker at Facebook skal bruke av informasjon om oss, kan vi gå inn å endre i egne innstillinger. Vi kan for eksempel opte ut av at kjøpshistorikk skal benyttes, til tross for at vi har gitt samtykke der vi har handlet fra. Eller vi kan fjerne oss fra interessekategorier. Med andre ord er vi på mange måter selv ansvarlige dersom vi mener vi ikke får opp relevant reklame.

LinkedIn
LinkedIn blir et større fokusområde for oss i Racer i tiden fremover. Vi ser at det er et uutnyttet potensiale i få flere bedrifter i Ålesundsregionen til å bruke LinkedIn mer – både for å kommunisere ut innhold til egne følgere, men også som et medie å annonsere i. Det er derfor veldig gledelig at vi har fått LinkedIn til å besøke Ålesund til høsten for å delta sammen med oss på «En Munnfull» for å snakke om muligheter og best practise bruk av plattformen.  Agenda og mer informasjon om seminaret kommer!

Nyheter på LinkedIn
Selv om LinkedIn er en plattform vi kommer til å bruke mye mer fremover, skjer ikke produktoppdateringer og endringer like ofte som eksempelvis Facebook. Den største endringen den siste tiden er algoritme-endringen som LinkedIn publiserte tidligere i juli.  Kort fortalt innebærer den nye endringen hvordan innhold blir prioritert i newsfeeden. Tidligere har innhold med god viral spredning fått prioritet, men nå favoriseres innhold som kan få folk til å dra i gang samtaler – i tråd med deres nye rammeverk: «People You Know, Talking About Things You Care About”. Det er med andre ord en stor fordel å lage innhold som oppmuntrer til diskusjon, for eksempel med å stille spørsmål, tagge folk i posten, besvare kommentarer som kommer inn eller bruke hashtags. Endringen kan minne mye om Facebooks algoritme-endring som ble gjort i fjor høst.

SNAPCHAT
Sparebanken Møre var tidlig ute
I etterkant av Snapchat-seminaret vi hadde på «En Munnfull» i fjor sommer, har Sparebanken Møre flittig testet ulike løsninger, og de har brukt Snapchat riktig iht. kampanjetematikk og nedslagsfelt.

Banken var en av de første i regionen til å bruke filter, og testet dette på ulike festivaler, konserter og eventer - arenaer hvor mobilen blir brukt flittig, noe vi også så på resultatene. Filtrene ble brukt svært hyppig, noe som gav god viral spredning.

De siste månedene har Sparebanken kjørt Snap Ads, som en del av den digitale mediemiksen for bilforsikring. Kampanjen har vært spesielt målrettet mot unge, hvor Snapchat har vært et sentralt medie. Vi ser at Snap Ads i tillegg til å ha gitt god spredning, også har vært en viktig trafikkdriver. Uten å si at Snapchat var eneste suksessfaktor, har kampanjen bidratt til at Sparebanken Møre har fått et betydelig løft i salget av bilforsikring. Vi i Racer synes det er veldig moro at banken er tidlig ute med å prøve ut nye produkter, og gleder oss til nye aktiviteter utover høsten!

Ellers tar vi gledelig i mot spørsmål og forespørsler rundt rådgivning og bistand på sosiale medier, med en spennende høst i møte.

Ønsker alle en fortsatt fin sommer 😊

Trine Humlen

Performance marketing

Kristina Juul Jørgensen

Rådgivning, og digital markedsføring