Direktekjøp er nå tilgjengelig i Facebook!

av Trine Humlen

Facebook fortsetter å utvide tilbudet for shopping-løsninger og fra 20. mai kan du både bli inspirert, se og handle direkte fra en bedrifts Facebook-side.

For ca. et år siden skrev vi et eget blogginnlegg om direktekjøp på Instagram. Etter dette har det i lang tid vært omdiskutert når funksjonen faktisk blir tilgjengelig. Fra i dag, 20.mai – vil vi kunne se og kjøpe direkte fra en bedrifts Facebook-side, og Instagram tester nå funksjonen globalt før det rulles ut for alle. Ikke vet vi hvorfor dette har tatt så lang tid, men det kan tenkes at korona-situasjonen og mye scrolling på mobilen har satt fart på teknologien?

Både Facebook og Instagram har det siste året lansert flere shopping-løsninger, eksempelvis gjennom marketplace-funksjonen, eller gjennom sine shopping-formater og produkt-tagginger i poster. Dette har gjort det enklere for flere bedrifter å benytte plattformene lengre nede i kjøpsfunnelen. For flere kunder vi jobber med, ser vi at nettopp disse løsningene har gitt et løft i salg. Nå tas dette imidlertid et steg videre, med en fullstack shopping-løsning. Vi trenger derfor ikke lenger å gå videre til nettsidene for å fullføre et kjøp.

Shopping-fanen er enkelt å legge til på Facebook-siden. Varer fra nettbutikken kan enten lastes opp manuelt, eller gjennom en produktkatalog som eksporteres fra nettsiden. Vi kan selv velge om vi ønsker at alle produktene vises, eller om vi kun gjør noen produkter synlig. For bedrifter som enten er sesong-drevne eller som er avhengig av å pushe ut bestemte produkter, kan sistnevnte være et godt alternativ. Etter at produktene er lastet opp, kan vi legge til produktinformasjon og implementere betalingsløsning. Forbrukerne vil på sin side kunne legge inn kortinformasjon i appen som gjør det enkelt å fullføre et kjøp.

Direktekjøp bilde

Selv om direktekjøp fra Facebook er vel og bra, har vi imidlertid mest tro på direktekjøp i Instagram. Årsaken til dette er at vi ser at bruksmønsteret har eksplodert det siste året – særlig med fremveksten av Instagram Stories, samtidig som profilbesøk og tidsbruk i Facebook har gått ned. Instagram har også et fortrinn mht. at kanalens hovedformål er inspirasjon. Vi tror direktekjøp kan fungere bra, da det blir enklere å opprettholde både inspirasjon og salg i èn og samme kontekst.

Dette er altså én av flere funksjoner som Instagram har lansert det siste året. Vi tror at både Instagram Explore og shopping-funksjoner i Stories kan fungere bra for mange annonsører! Uansett vil vi anbefale bedrifter å implementere direktekjøp i begge kanaler for å øke tilgjengeligheten for ulike kundegrupper.

Flere av våre kunder driver nettbutikk innenfor ulike bransjer. Vi ser derfor frem til å implementere de nye betalingsløsningene innen kort tid.

Har du spørsmål rundt dette, ta kontakt med en av oss i Racer!

Trine Humlen

Performance marketing