Én funksjon dominerer trendene i 2019

av Kristina Juul Jørgensen

Er denne trenden nøkkelen til suksess for din bedrift?

Sosiale medier er stadig i endring. Det kan innebære nye plattformer, nye digitale brukervaner, hvordan vi konsumerer innhold eller ulike former for kommunikasjon. De største plattformene som Facebook og Instagram, kommer stadig med nye, innovative funksjoner og muligheter for oss brukere. Disse endringene gjør at vi kan engasjere oss og samhandle med bedriftene vi liker og følger, på nye måter. Dette gir også bedrifter som driver med digital markedsføring en mulighet til å finne og bevare mål-publikummet sitt gjennom gode strategi- og analyseverktøy.

Visuelt innhold dominerer fortsatt
I 2019 vil videoinnhold og live-videoer vokse seg enda større. Faktisk tror vi videoinnhold vil utgjøre en stor del av nøkkelen til suksess i markedsføringen. I 2017 ble det sagt at innen 2019, vil 80 % av alt vi konsumerer på nettet være videoinnhold. Så her er vi i 2019 – er du klar?

Nå går vi LIVE
Live-videoer har eksistert en god stund allerede, spesielt på YouTube. Men nå, som du sikkert vet, har også Facebook og Instagram denne funksjonen. Live-video engasjerer brukere på en helt annen måte enn ved allerede innspilte videoer. Brukere ønsker i større grad å involveres, samhandle, reagere og bidra til innholdet. Det skaper et slags bånd hvor brukeren kan kjenne på å “være med i gjengen” eller føle på en slags eksklusivitet. Denne typen engasjement er gull verdt og vil kunne styrke relasjonen mellom publikum og bedriften din.

Ektheten av å “gå live” er en viktig byggestein for å bygge tillit og lojalitet mellom publikum og bedrift. Det finnes noen risikoer med livesendinger, som tekniske utfordringer eller andre uventede problemer som kan oppstå på direkten. Heldigvis vil publikum sannsynligvis forstå at det er slikt som kan skje, og det viser at kun autentisk innhold gir rom for ekte feil.

Inkludér video i SoMe-strategien
For det kommende året er det ingenting som tilsier at vi vil bruke mobilen mindre. Det vil stadig komme nytt innhold som fanger oppmerksomheten vår, og en video du ser på Facebook må være utrolig god eller morsom for at vi skal gidde å se den flere ganger. Det er derfor viktig at innholdet byttes ut og fornyes relativt ofte. De som markedsfører for en bedrift bør implementere en solid videostrategi i sin totale markedsføringsstrategi, for å kunne etablere FOMO (fear of missing out) for sitt publikum og skape et behov for sine potensielle kunder.

Snurr film - lykke til i 2019!

Kristina Juul Jørgensen

Rådgivning, og digital markedsføring