Et medium for de unge

av Ylva Overå Hide

Snapchat kan på mange måter sies å være opptatt av kvalitet, heller enn kvantitet. De er en åttendedel av størrelsen til Facebook, men har likevel nesten like mange unge brukere.

Snapchat har aldri vært opptatt av å rekruttere flest mulig brukere fra hele verden slik som Facebook. Målgruppen til Snapchat er utviklede nasjoner med dyre smarttelefoner. Snapchat er i tillegg flinke til å dyrke den ivrige basen av brukere. Visste du at Snapchattere besøker appen mer enn 18 ganger daglig?

Det er altså ikke uten grunn at Snapchat markedsfører seg som en app for de unge. 

eMarketer har samlet inn data rundt hvordan unge bruker Snapchat. Dataen viser hvor mange som bruker Snapchat minst en gang i måneden hver måned i løpet av året. 

Under ser du tilsvarende tall for Facebook. 

Muligheter for annonsører
Som vist tidligere har Snapchat mange daglige brukere, spesielt blant unge. Folk bruker i tillegg Snapchat overalt. Hjemme, på konserter, på flyplasser og på treningssenteret. Snapchat har ferdige målgrupper basert på hva de ulike brukerne ser på, hvor de er når de bruker appen, og hva de er interesserte i. 

Du kan velge blant ulike kategorier for interesser og livsstil, målrette med enkel demografi og mot spesifikke geografiske områder. I tillegg kan du målrette mot ulike enheter, operativ system, og mobiltilkobling (Wi-Fi eller mobilnett). Du kan også bygge egne målgrupper basert på dine egen data. Her har du mulighet for å utvide med lookalike-målgrupper. 

Annonser på Snapchat må såklart ha samme vertikale format som en vanlig snap. Det unike er at du kan ha bilde og video kombinert med lyd. Ikke minst fyller annonsen hele skjermen til brukeren, som alle snapper. Dette betyr at du har den fulle oppmerksomheten til brukeren. Du kan i tillegg ha flere tillegg. Annonsen kan linke videre til en artikkel, til plattform hvor brukeren kan laste ned innhold, lengre videoer og direkte til nettsider.

Hver dag blir det sendt millioner av snapper. Snapchat har høy grad av engasjement - brukerne er der for å kommunisere aktivt og innhente informasjon. Dette kan du bli en del av.

Du kan generere oppmerksomhet umiddelbart. Geofilter er et spennende virkemiddel som, for eksempel, blir sett, brukt og delt helt frivillig i storskala. Du kan skape oppmerksomhet rundt merkevarer "bare" ved å lage et spennende geofilter som folk har lyst å bruke. 

Snapchat er en utrolig kreativ plattform med mange muligheter for annonsører. Du treffer en aktiv, engasjert brukergruppe som leter etter nye inntrykk. Det viktige er å formidle et godt budskap på en kreativ, visuell måte. 

Ylva Overå Hide

Community Manager