Facebook – hvilke trender vil 2020 bringe? 

av Charlotte Stranden Karlsnes

Et nytt år står snart for døren. Med et nytt år kommer spørsmålene om hvilke endringer eller trender vi vil se.

Utviklerne bak de sosiale medieplattformene følger godt med på brukernes digitale atferd, for å hele tiden tilpasse plattformene etter hvordan vi endrer oss. Slår vi sammen funnene i trendrapporten «5 Consumer Shifts Shaping 2020 and Beyond» fra Facebook, og nyhetene som ble lansert på Facebooks årlige F8 samling tidligere i år, kan vi se hva som med høy sannsynlighet vil finne veien til Norge den kommende tiden.

Mobilen i sentrum
Fra en undersøkelse gjort i forbindelse med trendrapporten til Facebook, kommer det frem at over halvparten av de spurte sier at de i tiden fremover ønsker at de kan styre all sin teknologi gjennom en enhet; mobilen. Mobilen vil få en enda større rolle i dagliglivet vårt, noe som må tas i betrakting i forbindelse med digitale markedsaktiviteter. Her gjelder det å ha godt tilpassede mobilformater.

Visuell påvirkning og utvidet virkelighet
Brukernes konsum av videoinnhold og Stories øker fortsatt i året som kommer. Dette vitner om at vi ønsker at kommunikasjonen skal være enkel, visuell og engasjerende. I 2021 antas det at 78% av alt mobilinnhold som publiseres, vil være video - en gladnyhet for de fleste markedsførere da video er et av de formatene som påvirker oss brukere i størst grad til å foreta en handling, for eksempel gjennomføring av kjøp. Et av produktene som Facebook lanserer er en ny Messenger-app for desktop hvor man kan video-chatte og chatte i selve appen. (Velkommen tilbake, MSN…?) Med dette produktet vil Facebook ta større plass i hjemmet, ved å tilby en mer fullverdig videoopplevelse som tilrettelegger for enda tettere kommunikasjon med venner og familie.

I tillegg til at video-formatet vil beholde sin sterke posisjon i det kommende året, vil vi også se mer til AR (augmented reality). I trendrapporten sier 65% at de forventer at AR vil bli en del av vårt daglige liv, da det er en god måte for å knytte bånd mellom mennesker, opplevelser og merkevarer. Ikke minst forventer man at man skal kunne oppleve og utforske produkter uten å fysisk måtte gå i butikken. For dette lanserer Facebook Spark AR Studio for Facebook og AR Beta for Instagram for at alle skal kunne bygge for AR i tiden fremover.

Kjøpsreisen blir kortere
Vi blir mer og mer tilbøyelige for å betale for bekvemmelighet. Vi forventer en økende grad av personifisering og at leveranser går sømløst. Vi skal helst ha produktet i postkassen før neste morgen. Og vi foretrekker merkevarer som tilbyr gratis og rask levering, samt at vi forventer å kunne kontakte bedrifter direkte via apper som for eksempel Messenger. Å kunne kontakte en bedrift direkte gjennom Messenger gir oss faktisk mer tiltro til merkevaren. Oppsummert foretrekker vi de merkevarene som sparer oss for tid og anstrengelse. Alle disse forventningene, som vi i større og større grad leverer på, gir en kortere kjøpsreise.

I 2018 lanserte Facebook shopping-funksjonen i Instagram hvor du kan bla gjennom ting du er interessert i, og potensielt kjøpe. I ettertid rullet de også ut funksjonen Check-out, hvor man kan handle direkte i appen. Vi venter fortsatt på at Check Out-funksjonen skal komme til Norge.

I tillegg lanserer de også Whatsapp Business med egen produktkatalog hvor man kan snakke privat med kundene. Per i dag er det kun 12% av Norges befolkning som bruker WhatsApp ukentlig, så sannsynligheten er nok ikke stor for at det norske markedet er prioritert her.

Tilhørighet
Grupper eller felleskap blir enda viktigere for oss. Vi skaper i dag grupper rundt livsfaser, interesser og ting som engasjerer oss. Hele 25 millioner Messenger-grupper dannes hver dag og 200 millioner mennesker er en del av minst en gruppe på Facebook. Og siden den gang Facebook åpnet muligheten for donasjoner til veldedige organisasjoner, har de samlet inn over en milliard dollar.

Å tilhøre et fellesskap i våre sosiale plattformer har blitt så viktig for oss at Facebook annonserte tidligere i år at de bygger om hele plattformen sin. I den nye versjonen FB5 er det like mye fokus på grupper som på venner og familie. Noen har allerede fått denne «nye» versjonen, mens andre må kanskje vente litt til.

Oppsummert vil 2020 bygge på mye av det vi så i 2019, hvor mobilen er i sentrum, med video og shopping som de to viktigste hovedfaktorene for veien videre.

Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp til markedsføring og annonsering i sosiale medier i det nye året!

Charlotte Stranden Karlsnes

Annonsering

Caroline Mehl Nakken

Community Management og digital markedsføring

Trine Humlen

Performance marketing