Hva er cookies og hvorfor er de viktige?

av Racer

Av Marius Karlsen.

Besøker du nettsider i dag har du definitivt fått opp en boks som informerer om at nettsiden du besøker bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse. Om du er som de fleste andre, trykker du på aksepter-knappen før øynene dine i hele tatt rekker å glanse over det første ordet som står i boksen.

Hva er poenget med informasjonskapsler? Hvorfor blir du spurt om tillatelse for at de samles inn? Skaper de faktisk en bedre brukeropplevelse? Hva skjer dersom du avslår eller krysser ut boksen uten å akseptere?

Ved første øyekast kan informasjonskapsler virke mystisk og uforståelig, men sannheten er at informasjonskapsler er med på å skape bedre brukeropplevelser, gi annonsører mulighet for å lage annonser personlig tilpasset en spesifikk målgruppe og hjelper med å identifisere forbedringspotensialer på nettsider.

Etter at GDPR trådte i kraft i 2018 skal alle nettsider la den besøkende selv bekrefte at det er greit at nettsiden samler informasjon om brukeren og dens handlinger. Dette skal være tydelig kommunisert og det skal ikke være tvil om hvilken informasjon nettsiden samler inn og hva denne informasjonen blir brukt til.

Informasjonskapsler, også kjent som «cookies», er en liten bit med data som blir sendt fra nettsiden du besøker til datamaskinen din. Denne biten med data blir lagret lokalt på maskinen din, og har flere funksjoner:

1. Husker tidligere handlinger
Informasjonskapsler gjør at nettsider husker tidligere handlinger en bruker har gjort, og lagrer disse handlingene i en database. Ved å hente opp disse tidligere handlingene vil nettsiden kunne laste seg inn igjen akkurat slik som nettsiden var da den besøkende forlot siden sist.

Grunnen for at du ikke blir spurt om å skrive inn innloggingsinformasjonen din hver gang du åpner Facebook på pcen din, er fordi en informasjonskapsel kjenner deg igjen fra forrige gang du logget inn, og slipper deg rett inn uten at du trenger å skrive inn brukernavn og passord på nytt. Slik bruk av informasjonskapsler sparer deg for tid og energi.

Dersom du legger en vare i handlekurven din hos en nettbutikk, vil varen ofte fortsatt ligge i handlekurven når du besøker nettbutikken på et senere tidspunkt. Informasjonskapsler gir nettsiden mulighet til å huske hvilket produkt du har lagt til i handlekurven, og nettsiden holder produktet der til neste gang du besøker, slik at du slipper å lete opp produktet og legge det til på nytt.

2. Samler mer spesifikk informasjon om de besøkende
Når du driver en nettside er det verdifullt å samle informasjon om dine besøkende. Informasjonskapsler gjør det mulig å blant annet se hvor lenge den besøkende var på nettsiden, hvor mange sider personen besøkte, geografisk lokasjon, kjønn, og mye mer.

Ved å analysere data innsamlet av informasjonskapsler, kan man kalkulere verdifull informasjon som blant annet Bounce Rate, gjennomsnittlig lengde på økter, gjennomsnittlig antall sider besøkt per økt og hvilke kanaler som skaper mest trafikk. Dette er informasjon som kan brukes til å identifisere forbedringspotensialer på nettsiden.

3. Gir mulighet for tracking
Du har kanskje opplevd at du har søkt etter et spesifikt produkt på Google, og senere på dagen blir du møtt med annonser som viser akkurat det du søkte etter. Denne typen annonsering kalles remarketing. Ved å bruke informasjon samlet inn fra informasjonskapsler, kan man tilby personlig tilpasset annonser til et bestemt sett med personer.

Remarketing gir mulighet til å målrette seg mot en smal, men spesifikk målgruppe. Denne målgruppen kan bestå av personer som tidligere har vist interesse for et produkt eller tjeneste, relevant til produktet som annonseres. Remarketing-annonser kan også målrettes mot personer som har besøkt en spesifikk nettside eller underside tidligere. Velger du å kjøpe en vare fra en nettbutikk, som har vist deg annonse for et produkt du har sett på, bør du ikke lenger se annonse for dette produktet når du har gjennomført betalingen. Dersom du fortsatt får opp annonser for et produkt du faktisk har kjøpt, kaster nettbutikken annonsekroner ut vinduet.

Hva om du ikke aksepterer?
Dersom du ikke aksepterer at nettsiden samler inn slik informasjon, kan det føre til at du mister funksjonene nevnt ovenfor. Dette kan negativt påvirke opplevelsen din på nettsiden, men du må selv vurdere om du ønsker å tillate nettsiden å samle inn data om deg eller ikke. Dersom du ikke ønsker at nettsiden skal bruke informasjonskapsler for å samle data om deg, så har du full rett til å avslå dette før du starter å bruke nettsiden. Det skal være enkelt å avslå innsamling av personopplysninger på nettsiden du besøker.

Oppsummering
Informasjonskapsler er med på å optimalisere brukervennlighet og å gi de besøkende skreddersydde annonser. Bruken av informasjonskapsler medfører et stort ansvar for de som sitter på informasjonen til de besøkende. GDPR er til for å hindre at nettsteder samler inn denne typen informasjon uten at den besøkende tillater det, samt sørge for ansvarlig håndtering av den innsamlede informasjonen.

Mer fra #racerbloggen

  • Sponset innholdsmarkedsføring - hva er det?

    Hvilke muligheter gir denne annonseformen?

    Sponset innholdsmarkedsføring - hva er det?

    Sponset innholdsmarkedsføring går ut på å spre godt og engasjerende innhold gjennom annonser som er utformet som redaksjonelt innhold. Det er noen forskjeller mellom hva som er hva, men i denne artikkelen fokuserer vi på de ulike mulighetene og hvordan vi tar i bruk sponset innholdsmarkedsføring.

  • 7 tips til bedrifter på sosiale medier

    Tips som bedrifter kan bruke når de skal jobbe med sosiale medier

    7 tips til bedrifter på sosiale medier

    Her har vi samlet 7 generelle tips som bedrifter flest kan ha nytte av når de skal jobbe med bedriftsutvikling på sosiale medier.

  • Hva er egentlig programmatisk annonsering?

    Kjøpsmetodikken som gir mer treffsikre og kostnadseffektive kjøp.

    Hva er egentlig programmatisk annonsering?

    Programmatiske annonsekjøp, også bare kalt "programmatic", har fått en sentral rolle innen mediekjøp de siste årene og får ofte en god bit av kaka når budsjettene skal fordeles. Mange ser god verdi i å bruke denne formen for annonsekjøp, men med en kjøpsmetodikk som gir mer treffsikre og kostnadseffektive kjøp, følger også ansvaret om å bruke verktøyet riktig.