Hvordan manøvrerer du som annonsør deg gjennom korona-tåka?

av Caroline Mehl Nakken

Mediehus og annonseplattformer sitter nå på store varelagre og opererer med lavere priser enn til vanlig. Samtidig preges den ekstra tiden vi har til rådighet i hverdagen av kjedescrolling. Benytter du som annonsør denne muligheten?

Som markedsfører og annonsør er det vanskelig å vite hvilke valg som er rette å ta under koronakrisa. Mens noen bedrifter opplever økt inntjening som resultat av pandemien, kjenner et flertall av bedriftene på press og redusert omsetning. Uavhengig av hvordan din virksomhet takler denne utfordrende tiden, er tilstedeværelse og kommunikasjon essensielt.

Annonsere eller ikke annonsere?

For mange virksomheter har det store spørsmålet de siste ukene vært hvorvidt de skal fortsette planlagt annonsering eller bremse denne typen kostnadsposter. Selv om myndighetene nå gradvis begynner å åpne opp for økt aktivitet igjen, er det all grunn til å tro at mange tiltak vil vedvare i lang tid fremover.

Folk har nå mer tid å slå ihjel, og en stor andel av denne tiden brukes på konsumering av digitalt innhold. Bare de siste ukene har enkelte mediehus økt trafikken sin med 74%. Det er sjeldent man får i pose og sekk som annonsør på denne måten.

På generelt grunnlag anbefaler vi ikke å stoppe planlagt annonsering (om det ikke er tilknyttet aktiviteter som er avlyst e.l.). Tvert i mot er det for mange aktører en gylden mulighet for økt inntjening.

Fortsette som før da eller? Både ja og nei.

Én sak er som før:
Enkelte plattformer, som Google eller Bing sine søkemotorer, er behovsstyrte. Korona eller ei, de som foretar søk her har enten en kjøps- eller informasjonsintensjon. Disse beveger seg i territoriet rundt slutten av kundereisen og tilstedeværelse for disse er følgelig avgjørende. Finner de deg der?

Christian wiediger zh Zyd Ty NM Pg unsplash

Men:
For øvrig digital tilstedeværelse vil det imidlertid være svært uheldig å fortsette som før.

Er det noe vi har lært av denne situasjonen er det at mennesker og bedrifter er svært tilpasningsdyktige. Ikke ukjent er det i krisetider at innovasjon oppstår. Stadig flere bedrifter tilpasser sin forretningsmodell på vellykket vis og går en ny vår i møte. Samtidig ser vi kremmere som griper muligheten til å bli markedsledende på sitt felt med forretningsmodeller som er tuftet på å nå folk der de er.

Vi ser blomsterforretninger som oppnår salgsrekord, og serveringssteder som kjører ut både smoothies og bakst eller hjelper folk til å få restaurantopplevelsen hjemme i stua.

I tillegg til en formidabel dugnadsånd for å få bukt med pandemien, kan det se ut som at mange har benyttet den spesielle tiden til å gjøre det lille ekstra for vennen man ikke ser så ofte, eller bestefaren som inntil videre ikke får gleden av barnebarn-besøk.
(artikkel fortsetter under bildet)

Bæra1

Bæra er en sunnmørsk lokal aktør som har tilpasset seg den nye situasjonen på vellykket vis og bringer friske lunsjretter og overraskelser til mange hjem og ensomme kontorplasser om dagen.

Valg av budskap

Nå er ikke nødvendigvis tiden for å promotere 3 for 2-kampanjer, eller andre lavthengende salgsgenererende tiltak. Nå, kanskje mer enn noen gang, er forbrukerne bevisste på konsekvensene av egne handlinger. De vil handle fra aktører som er samfunnsbevisste og viser solidaritet med øvrig befolkning.

Derfor bør du ta en gjennomgang av, og eventuelt justere planlagte budskap samt vurdere å omfordele budsjettet som i utgangspunktet var allokert til ulike kanaler. Ha i bakhodet hvilke kanaler kundene dine tilbringer denne tiden i. Kanskje ser du behov for å kommunisere i andre kanaler enn det du er vant til?

I stedet for å snakke om prisene på produktene dine kan du kanskje snakke om hvordan produktene dine kan benyttes på alternative måter? Eller gi inspirasjon til livet som venter oss der fremme, når vi kan begynne å treffes igjen? Uansett gjør du lurt i å legge vekt på at du er tilgjengelig for kundene dine. (artikkel fortsetter under bildet)

Apotekergata5

Apotekergata 5 sørger for at Ålesundere kan spise litt ekstra godt hjemme. Ved hjelp av deres egen matboks får man alt som trengs for å lage en ekte Apotekergata-middag.

Verdi for annonsekronene

Vi ser at mange av de bedriftene som velger å fortsette med sin planlagte, men tilpassede annonsering, kommer bedre ut av det enn de hadde håpet på før koronaen gjorde sin inntreden i landet. Dette er det flere grunner til. Blant annet:

  • Økt trafikk gir økning av varelager hos annonseplattformene. Dette gir jevnt over lavere klikk- og visningspriser. På Facebook ser vi ofte at annonsører betaler helt ned i en tredjedel(!) av det de vanligvis gjør.
  • Sammen med lavere klikkpriser ser vi høyere spredning, høyere andel videovisninger og høyere CTR.

På andre siden av tåka

Selv om du ikke ser mye til kundene dine om dagen er de altså like fullt tilstede. Og der borte et sted i enden av tunnelen, vil de komme ut av korona-dvalen. Hvem tror du de tenker på først da?

Aktøren som også har lagt i dvale, eller den som gjennom små dryss har minnet forbrukerne om sin eksistens?

I hvilken av disse kategoriene befinner din virksomhet seg i?

Behøver du råd eller hjelp til annonsering?
Vi i Racer tar gjerne en prat - fra våre mange små hjemmekontor på Sunnmøre inntil videre :)

Caroline Mehl Nakken

Prosjektleder og rådgiver i digital markedsføring

Olav Sindre Kriken

Byråleder