Instagram for bedrifter

av Ylva Overå Hide

Instagram har over 500 millioner aktive kontoer fra hele verden. Bare det er en god grunn til å hive seg på bølgen! Fortsatt ikke overbevist? Les mer om hvorfor vi elsker Instagram her!

Visuelt
Instagram er basert på deling av visuelt innhold som bilder og videoer. Siden selve bildet eller videoen er hovudfokus, er det viktig å legge ut innhold som snakker for seg selv. Du skal selge gjennom det visuelle innholdet. Bruk tid på komposisjon, lys og redigering av farger. Skap gjerne en rød tråd i innleggene, enten det gjelder farger, komposisjon eller hva det skal være. Da får du i tillegg en nydelig grid på profilen.

Kreativt
Siden det er så visuelt, må man være litt kreativ for å lykkes. Du må legge ut bilder som engasjerer. Prøv å finn nye måter å vise frem ting på. Lys, komposisjon og redigering er gode verktøy til dette også. Gjør noe annerledes! Her kan man altså være litt crazy og prøve nye ting!

Lav terskel
På Instagram er det lavere terskel for deling enn på andre plattformer. Det skal være en mer personlig kanal. Her kan du vise frem stort og smått fra hverdagen. Følgerne vil se annet innhold enn fra deres andre kanaler.

Engasjerende
Lager du innhold som fanger oppmerksomhet, vil du også engasjere. Det visuelle er viktig for oss. Ser vi noe vakkert, kreativt, eller nytt så vil vi “dobbeltappe” og gi det en like. Kanskje tagger vi en venn vi vil dele det med også. Ikke minst kan et vakkert bilde av et fint produkt selge utrolig godt!

Video
Det er lett å dele en liten filmsnutt, spesielt siden terskelen er lavere. Kanskje har dere kake på jobb og vil dele litt glede? Alle elsker kake, så hvorfor ikke! Video engasjerer enda mer enn bilder, så det er lurt å lage en snutt i ny og ne. Her kan du benytte Instagram Stories og livevideo.

“Behind the scenes”
Gi følgerne et innblikk bak kulissene til bedriften. Kanskje har dere fått inn et helt nytt produkt? Planlegger dere et kult arrangement? Vis det frem! Til dette er det genialt å bruke Instagram Stories og livevideo!

Annonsering
Du har i tillegg gode annonsemuligheter på Instagram. Lag noe vakkert og bruk annonsering for å nå ut til potensielle interesserte. Du kan velge mellom bildeannonse, videoannonse, eller karusellannonse. 

Mange muligheter
Instagram gir altså mange muligheter for deling av innhold. Det er en annen type plattform hvor dere kan dele andre typer innhold enn på andre kanaler. Det er mer personlig og kreativ, og mindre høytidelig. Et spennende verktøy som er et godt tilskudd til markedsføringen!


Vil du vite mer om hvordan bedrifter kan bruke Instagram? Ta kontakt, da, vel!

Ylva Overå Hide

Community Manager

Olav Sindre Kriken

Digital analyse og strategi