Instagram lanserer direktekjøp

… så nå trenger du (snart) ikke forlate appen for å handle.

I Q2 2018 lanserte Instagram “Instagram Shopping”. En funksjon som gjorde det mulig å tagge produkter opp mot egen nettbutikk. På den måten kunne Instagram-brukere klikke på produkter i et bilde og bli sendt til et merkes nettbutikk for å gjennomføre kjøpet.

Tirsdag 19. mars 2019 kom nyheten om checkout-funksjonen - en funksjon som har vært omdiskutert og lenge ventet på.  Denne vil gjøre det mulig å legge inn kort- og leveringsinformasjon ved første kjøp, deretter kan man handle direkte i appen med kun noen få tastetrykk. Alle varsler om forsendelsen dukker også opp i appen. Man trenger med andre ord ikke å forlate Instagram for å gjøre et kjøp.

«Fra et konsumerperspektiv er vi ute etter å bygge en komplett shoppingopplevelse», sier Instagrams produktsjef Vishal Shah til Wall Street Journal.

Foreløpig er det kun utvalgte varemerker, i USA, som får teste funksjonen som enda er i BETA-stadiet, men vi regner med at det ikke tar lang tid før funksjonen rulles ut til markeder som England, Tyskland, Danmark  og etterhvert Norge.

Det sies at over 130 millioner brukere månedlig klikker på produkt-tags i shopping-innlegg. Da sier det seg selv at denne funksjonen vil gi en helt ny og forbedret handleopplevelse via appen og i e-handel-businessen.



«Jeg er overbevist om at nettbutikker vil kunne se et løft i salgsvolum. Vi har gode tall på at shopping-løsninger, som har blitt lansert hittil, har gitt god effekt.  Mobil ligger fortsatt en del bak desktop når det kommer til å få folk til å gjennomføre et kjøp, og med betalingsløsning rett i appen, blir veien til et kjøp kortere. Men, Instagram skal fremdeles være en visuell plattform, og riktig fremtoning blir fremdeles viktig for å oppnå effekt», sier Trine Humlen, digital rådgiver i Racer.

Trine Humlen

Performance marketing

Ylva Overå Hide

Tekstforfatting, rådgivning, og digital markedsføring

Kristina Juul Jørgensen

Rådgivning, og digital markedsføring

Caroline Mehl Nakken

Community Management og digital markedsføring