Instagram lar deg nå følge hashtags

av Caroline Mehl Nakken

På tirsdag introduserte Instagram en helt ny mulighet til å følge hashtags, eller emneknagger om du vil, på samme måte som du følger andre brukere.

Den nye utvidelsen lar Instagrams brukere få flere muligheter til å oppdage bilder, videoer og andre mennesker med samme interesser. Ved å følge hashtags kan brukere nå holde seg oppdatert på nye poster som er tilknyttet egne interesser, hobbyer eller digitale samfunn. Ikke helt ulikt Pinterest altså.

Hver dag deler millioner av brukere bilder og videoer på Instagram, og tagger disse med relevante hashtags. Et raskt søk på #fitness,  #interiordesign eller #slime kan bekrefte den enorme interessen som finnes for de respektive feltene blant Instagrams brukere. Med den nye utvidelsen blir poster tilhørende slike hashtags enklere å oppdage.

Hvordan virker det?

  • Søk på et tema du er interessert i (evt. klikk på en hashtag fra hvilken som helst post).

  • Når du finner en hashtag du liker, klikk på den for å åpne hashtag-siden.

  • Klikk på følg.

Hashtaggene du følger vil vises både i feeden din og blant “top stories”. Du kan også se hvilke hashtags andre brukere følger i sine profiler, men funksjonen respekterer brukernes personverninnstillinger. Hvis du har privat konto vil hashtaggene du følger kun være synlig for dine følgere. Merk også at du når som helst kan stoppe å følge en hashtag.

Relevans

På plattformer med utbredt bruk av hashtags vil det alltids finnes brukere som kaprer disse ved å knytte dem til innhold og poster som ikke er relevant for hashtaggen. På den måten kan de skaffe seg følgere eller spre kontroversielle eller villedende poster.

For å håndtere denne typen misbruk har Instagram inkludert funksjonen “ikke vis for denne emneknaggen”. Denne finner du ved å klikke på “...” i høyre hjørne på hver enkelte post. Brukere kan benytte denne funksjonen ved funn av irrelevante eller upassende hashtag-relaterte poster eller “stories” og dermed flagge det for Instagrams moderatorer.

Ingen kan anklage Instagram for å sitte på gjerdet, og med denne utvidelsen kan det se ut som at de tar nok et steg for å lokke til seg brukere fra f.eks. tidligere nevnte Pinterest.

Hva betyr denne funksjonen for bedrifter?

Dette gir helt nye muligheter for bedrifter som ser verdien av å benytte seg av populære hashtags i jobben med merkekjennskap. Skal du ut i et nytt marked med et produkt vil det være enklere for deg å bli oppdaget dersom du knytter deg til en relevant hashtag-feed med et høyt volum.

Er du eksempelvis en møbelprodusent som ønsker å lansere en sofa for privatmarkedet, vil den nye utvidelsen la deg velge ut etablerte hashtags med store volum, som #scandinaviansofa eller #nordicdesign. Og så lenge du har valgt relevante hashtags kan du være trygt vitende om at hashtag-feedenes faste følgere faktisk er interessert i din post.

Vil du vite mer om hvordan du kan bruke Instagram for å øke omsetningen din?
Ta kontakt med oss for et uforpliktende møte.

Caroline Mehl Nakken

Community Manager