Instagram Story-annonser med Facebook målretting

av Ylva Overå Hide

Annonsører kan nå kjøpe annonsering gjennom Instagram Stories for seg selv og fortsatt bruke Facebook sin målretting.

Det er to måneder siden Instagram lanserte annonser i Stories. De lanserte nå salg av annonseplassering gjennom Facebook sitt annonseringsverktøy og Facebook sin annonserings-API.

Annonsører kan med dette kjøpe plassering i Instagram Stories, på samme måte de kjøper plass i nyhetsstrømmen på Instagram og Facebook. Dette kan man ikke minst gjøre med samme muligheter for målretting. Der er likevel noen restriksjoner.

Ved kjøp av Instagram Story-annonser, er det automatisk lagt opp til at annonsen skal ha så stor rekkevidde som mulig. Annonsører må betale basert på antall inntrykk annonsen får - noe som ved Instagram Story-annonser, betyr hver gang annonsen åpner seg og dekker hele skjermen. Annonsene må ha samme vertikale format som organiske Stories. Annonsene kan være både bilde og video, men video-annonsene kan bare være 15 sekunder lange.

På den andre siden har annonsører en unik frihet ved å kunne kjøpe Story-annonser for seg selv. Dette gir mulighet til å sende en annonse bare i Stories, uten at den vises i nyhetsstrømmen. Dette åpner for nye muligheter innen annonsering. Det blir enklere å fortelle historier og formidle budskap intimt og personlig.

Ylva Overå Hide

Community Manager

Olav Sindre Kriken

Digital analyse og strategi