IPSOS SOME TRACKER Q2 2020

av Kristina Juul Jørgensen

Hvert kvartal deler Ipsos Norge tall for bruk av sosiale medier i Norge, og tallene for andre kvartal 2020 er klare!

Slide2 15

Tallene gjelder personer i Norge over 18 år. Til tross for små endringer, så er det de samme kanalene som troner øverst.

Facebook med sine 3 542 000 (!) brukere innehar fortsatt 1.plassen, og 83% av Norges befolkning har profil. De i 30-årene er aldersgruppen hvor størst andel, 9 av 10, har profil. Ikke uventet ligger kurven for antall brukere stabil, og det samme gjør også daglige brukere, sammenlignet med første kvartal.


Slide4 10

Den daglige bruken av Snapchat har gått ned siden Q2, og den daglige bruken var 71%, er den laveste i Q2 siden 2016. Det er nå hele 2 711 000 brukere totalt, og flere damer (54%) enn menn (46%). 64% i Norge har en Snapchat-konto og det er fortsatt det 2. mest brukte sosiale mediet. De unge dominerer, og vi ser at unge voksne, uten barn i husstanden, bruker plattformen ofte.

Slide5 8

Den daglige bruken av Instagram øker fra forrige kvartal, og 61% av de norske brukerne var innom plattformen daglig fra april til juni, noe som er den høyest daglige bruken Ipsos har registrert noensinne.

Slide6 3

De øvrige sosiale mediene fordeler seg slik:

Slide7 2

Slide8 1

Slide10 0

Lurer du på hvilke sosiale medier som passer best for din bedrift, og hvordan du skal bruke de? Ikke nøl med å ta kontakt!

Statistikk og illustrasjonsbilder er hentet fra Ipsos sin rapport som du kan laste ned her.