IPSOS SOME TRACKER Q4 2019

av Haakon Sørvik

Hvert kvartal deler Ipsos Norge tall for bruk av sosiale medier i Norge, og nå har tallene for siste kvartal i 2019 endelig kommet!

Tallene gjelder personer i Norge over 18 år. Til tross for små endringer, så er det de samme kanalene som troner øverst. Rapporten kan du lese her.

Q4 So Me

Facebook med sine 3 454 000 brukere innehar fortsatt 1.plassen, og 82% av Norges befolkning har profil. I tillegg har Facebook hatt èn prosentøkning på daglig bruk.

Q4 Facebook

Den daglige bruken i Snapchat står på stedet hvil, men antall brukere, og kjønnsfordelingen har forandret seg litt. Det er nå hele 2 666 000 brukere totalt og flere damer enn menn. 63% i Norge har en Snapchat-konto og det er fortsatt det 2.mest brukte sosiale mediet. De unge dominerer, men vi ser også en økning i bruken hos 60+.

Q4 Snap Chat

Instagram har hatt en økning i antall brukere og nærmer seg 2.plassen, men er fortsatt det tredje største sosiale mediet i landet.

Q4 Instagram

LinkedIn har hatt en nedgang på 2% brukere siden forrige kvartal og 1 164 000 har nå profil, mens den daglige bruken har gått opp 3%.

Q4 Linked In

Twitter, som ligger på 5.plass totalt har hatt en nedgang i antall brukere og 1 134 000 i Norge har nå en profil. Samtidig har den daglige bruken økt også her.

Q4 Twitter

På YouTube trenger man ikke å ha en konto for å bruke plattformen, men likevel har antall profiler økt. 1 872 000 har nå konto, men den månedlige eller oftere bruken har sunket 1% siden forrige kvartal.

Q4 You Tube

Statistikk og illustrasjonsbilder er hentet fra Ipsos sin rapport som du kan laste ned her.

Lurer du på hvilke sosiale medier som passer best for din bedrift, og hvordan du skal bruke de? Ikke nøl med å ta kontakt med oss!