Lanserer annonser i Messenger

av Ylva Overå Hide

Nå åpner Facebook for annonsering i Messenger-appen. Dette gir annonsører unike muligheter for å komme enda nærmere brukerne enn før!

Messenger er en av tre apper i Facebook-universet, sammen med hoved-appen og Instagram. Mens man lenge har kunnet annonsere på Facebook og Instagram, har Messenger vært så godt som annonsefritt. Dette er nå i endring. Etter testing i Australia og Thailand, lanserer Facebook mulighet for å annonsere i Messenger. Bedrifter i hele verden får nå nye muligheter for å nå folk med annonsene sine.

Messenger har over 1.2 milliarder brukere hver måned, og annonser her kan bety enda bedre rekkevidde for annonsører. Dette blir enda en kanal hvor annonsører kan nå interessenter og kunder med relevant innhold. Annonser på Messenger tar annonsører enda nærmere den private sfæren. Brukerne er på Messenger fordi de har et mål; de skal kommunisere og dele informasjon. Snakke med venner, oppdatere familie, eller snakke med et selskap om tjenesten de tilbyr. Annonser på Messenger når brukerne på en mer direkte og personlig måte.

En av testerne av de nye annonsene forteller at annonser i Messenger har vært et kraftfullt verktøy i deres digitale kampanjer. De har nådd ut til kunder mens de er aktive og engasjerte. De ulike annonsemuligheten på Facebook gir mange ulike veier inn til kunden.

Hvordan funker det?
Brukere vil se annonsene på hjem-skjermen i Messenger, der hvor du ser oversikt over alle samtaler. Når de trykker på annonsen vil de bli sendt dit annonsen er rettet - dette kan være en hjemmeside eller en Messenger-samtale.

Annonsene i Messenger kan inneholde ett bilde eller en karusell av bilder som brukere kan swipe gjennom. Facebook vil unngå videoer i Messenger-annonser foreløpig, men dette er ikke definitivt.

Annonsene er tilgjengelige i Ads Manager og Power Editor. Dersom du setter opp annonser med automatisk plassering vil Messenger være inkludert for alle annonsetyper som passer. På samme måte som Audience Network vil Messenger være en ekstra plassering for annonser på Facebook. Annonser i Messenge vil være tilgjengelig for annonser for trafikk og konverteringer i første omgang, men mulighetene vil bli utvidet etterhvert.

I tillegg til å skape vanlige annonser, kan annonsører bruke Messenger til å starte samtaler med brukere gjennom annonser, administrere samtaler, og til å starte opp igjen samtaler med sponsede meldinger.

Brukeropplevelser i fokus
Utfordringen er, som den alltid er med annonsering, å skape en god balanse mellom annonser og "vanlig" innhold som skaper gode brukeropplevelser. Så langt har Facebook mestret denne balansegangen godt, og vi er spente på å se hvordan annonsering på messenger vil utvikle seg.