Ny statistikk for bruk av sosiale medier i Norge

av Ylva Overå Hide

Ipsos har undersøkt hvor mange som bruker de ulike sosiale mediene. Facebook troner på topp, men andre plassen kan nok overraske mange.

Etter en undersøkelse har Ipsos kartlagt hvilke sosiale medier som blir brukt av det norske folk og i hvilken grad de blir brukt. Hele 81,6% av Norges befolkning har profil på Facebook, og 81,1% er aktive brukere. Facebook er derfor uten tvil det mest brukte sosiale mediet. Der er det ikke minst også jevn fordeling av menn og kvinner.

Andreplassen er kanskje mer overraskende. Halvparten av befolkningen har profil på Snapchat, og de aller fleste er brukere også. Her er det også jevn fordeling mellom kjønnene.

Youtube blir brukt av hele 88% av befolkningen, men bare 37% har profil. Her er det relativt jevnt, men brorparten av brukerne er menn. Instagram har en mer stabil statistikk; 42% av befolkningen har profil og 41% er brukere. Det er ganske likt mellom kjønnene, men de fleste brukerne er kvinner. Elles har Google+, LinkedIn og Twitter rundt 30% i bruksfrekvens. Alle disse tre har i tillegg flest mannlige brukere. Bare 13% av befolkningen har Pinterest, og en stor del av brukerne er kvinner.

 

Dette er god kunnskap å ha med seg i arbeidet med sosiale medier. Det er ikke vits å være på absolutt alle de sosiale kanalene, bare for å være der. Å være på ett sosialt medium skal være ett bevisst valg basert på bedriftens behov og de målene dere har for forretningsplanen deres. Gjort rett kan en aktiv deltakelse i sosiale medium hjelpe dere til å nå målene deres, enten det er høyere omsetning, reduserte kostnader eller økt KTI.

Du kan laste ned pdf av statistikken på Ipsos sine sider her.