Snapchat med frieri til nettbutikker

av Trine Humlen

Snapchat er kjent som en innovativ plattform som stadig publiserer nye produkt og tjenester og med de siste lanseringene er det spesielt nettbutikkene de ønsker å treffe.

Nå kan nettbutikken din flytte inn på Snapchat

Vi har hittil ofte anbefalt Snapchat som en merkevarebyggende kanal - hvor kundene kan skape god synlighet til en lav kostnad. Nå lanserer plattformen spennende shopping-løsninger som gjør at vi kan tenke kommunikasjon i flere faser av kjøpsfunnelen. Nettbutikker kan dermed drive salg med metoder mer kjent fra eksempelvis Facebook – men i en ny kontekst blant et mer personlig nettverk. Norge er et av de første markedene hvor shopping-løsninger blir lansert.

Ved å «flytte» nettbutikken din inn på Snapchat, integreres varesortiment med tilhørende pris og produktinformasjon i ulike annonseløsninger. Med Snapchats kreative og enkle bilde-templates kan man som annonsør glede seg over raskere annonseproduksjon og produkter satt i en inspirerende kontekst. Fullskjerms-formatene til Snapchat vil virkelig ta plass mellom dine egne personlige snaps, i storytaben og mellom personlig og offentlig innhold.

Snapchat

Har du sett slike annonser fra Volvo, Bergans og Ark de siste ukene, så vet du hva vi snakker om. Vi håper at du samtidig får sett de fine annonsene som vi skal sette i gang for Vertical Playground og Devold i sommer.

Økt treffsikkerhet med dynamisk remarketing

En annen spennende produktlansering vi har ventet spent på er dynamiske remarketing-muligheter. At vi med nettbutikk-integrasjonen kan vise annonser basert på hvilke produkter folk har sett på og hvor langt de har kommet i bestillingen. Det blir sømløst og med mulighet for høy skreddersøm i annonsene! Vi har god erfaring med dynamiske annonseoppsett på Facebook, Instagram og Google - og har tro på at dette også kan fungere svært bra på Snapchat for økt salgsvolum, høyere konv.rate % og forbedret ROAS i nettbutikken. Resultatene Snapchat kan vise til, underbygger nettopp dette.

Ny stedsfunksjon hjelper de små bedriftene til økt synlighet

Du har kanskje lagt merke til annonser som dukker opp for butikker i nærheten av hvor du er når du gjør et søk i Google? Snapchats nye stedsfunksjon vil ikke ha betydning for netthandelen, men den kan derimot gi et løft til for eksempelvis små butikker og spisesteder som vi riktignok har mange av på Sunnmøre. Med denne nyheten vil man i sitt Snap-kart kunne få opp aktuelle steder i nærheten av hvor man er - basert på bla. data fra Stories, Tripadvisor og Foursquare. Dette kan potensielt gi økt synlighet for bedrifter som ikke ellers driver høy tilstedeværelse i betalt innhold, eller som har utfordringer med å skille seg ut i mengden.

Stedsfunksjonen rulles nå også ut som et annonseprodukt! I første omgang er dette kun forbeholdt små og mellomstore bedrifter - som en hjelpende hånd for å få opp igjen fottrafikken etter korona. Annonsene vil da optimaliseres mot å nå folk Snapchattere i nærheten. Snap-kartet kan brukes som landingsside, så vil systemet automatisk finne bilder på nettsiden som kan brukes i annonsene.

En råtass på AR-teknologi

Vi vet at Snapchat er langt fremme på AR, noe som kan støttes opp med at hele 75% av alle Snapchattere i Norge enten bruker eller ser AR daglig. Vi vet selv hvor hyppig linse og filter kan bli brukt. Det skaper høy involvering og gir mulighet for merkevarer til å motivere målgruppen til økt engasjement. Linseteknologien som lenge har vært kostbar og forbeholdt de store annonsørene, kan nå settes opp uten kostnader. Lens Builder og Lens Studio er begge self-service-systemer, som ikke fordrer noen budsjettkrav for å starte. Dette gleder vi oss til å dykke enda mer inn i.

Muligheten for personlig tilnærming

Noe av det vi vet skiller Snapchat fra andre sosiale medier, er at Snapchat kun er forbeholdt dine aller nærmeste – et bestevenn-nettverk hvor folk ønsker å dele sin personlige og upolerte hverdag. Etter vår mening er dette en stor fordel med Snapchat, hvor vi ser at Instagram Stories har gått dem mye i fotsporene. Folk setter pris på det upolerte, lite perfekte. Klarer man som annonsør å tilnærme sitt salgsfokus i den personlige konteksten, er sannsynligheten stor for at man vil lykkes.

Snapchat vokser seg større blant nordmenn

Ferske tall viser nemlig at vi kan nå så mange som 2.4 millioner Snapchattere i Norge hver eneste dag. Bruken er stor i alle aldersgrupper og interessant er det å se hvordan bruken nå øker blant de eldre. Snapchat når faktisk over 70% av de som har hjemmeboende barn.

Kanskje viktigere enn at Snapchat når ut til mange, er at tidsbruken også går opp – i alle aldersgrupper. Vi er i snitt innom 30 ganger og totalt 30 minutter daglig. I løpet av dagen er sannsynligheten derfor stor for at noen har fått med seg kommunikasjonen din. Gjennom Korona har vi sittet mye i ro, og mye på mobilen. Da er det kanskje ikke så rart at Snapchat kan vise til en all time high flere uker med høyere tidsbruk enn både høytider og helligdager.

Tørre å satse mer på Snapchat

Ser vi samlet både på produktlanseringene, tilgjengelig teknologi og brukertall, er det stor grunn til å anbefale Snapchat betydelig mer fremover. Vi har stor tro på nettbutikk-løsningene! Forøvrig tror vi at det å tørre å tenke nytt blir et viktig og riktig steg å ta for å oppnå effekt i et mediebilde som blir mer komplekst. Et viktig satsingsområde for oss blir derfor å utfordre kunder på den tradisjonelle fordelingen av annonsekroner, med å inkludere Snapchat som en del av kommunikasjonen.

Trine Humlen

Performance marketing