Sosiale medier for bedrifter, del 1: Hvem er du?

av Jon Vik

Ah, følgere. Din bedrifts trofaste blodfans som liker og deler alt du poster, klikker på alle lenker og tagger vennene sine i alle kommentarfelt. Hvis dette ikke høres kjent ut, er det ikke så rart. Med årene har det blitt mye vanskeligere å skape engasjement på sosiale medier, og som bedrift er det enda lettere å bli oppfattet som støy.

Dette er den første av tre artikler med tips for å produsere bedre innhold og få tettere kontakt med følgerne dine. La oss starte med å finne ut hvem du er.

Finn en tydelig stemme. For følgerne oppfattes kontoen deres på sosiale medier som en enkeltavsender, så finn en stemme og vær tro mot den. Det blir kaos dersom Petter fra regnskap, Sigrid fra ledelsen og Ida fra kiosken på hjørnet skal poste innlegg med forskjellig tone og skriftspråk. Er dere flere som skal produsere innhold, bør noen ha hovedansvaret for å gå gjennom og sikre kontinuitet før dere poster. 

På samme måte som folk viser hvem de er gjennom meningsutvekslinger i nettavisers kommentarfelt, kan du bestemme hva slags person bedriften din skal være. Tips til gode personlighetstrekk: imøtekommende, positiv, løsningsorientert og informert. 

Tenk på innhold som merkevarebygging, ikke reklame. Hvor mange ganger orker man å se prisbomber med tilbud og selvskryt i feeden før man avfølger en bedrift? La gjerne fornøyde kunder fortelle hvorfor produktene deres er topp, men pushing av pris og tilbud hører hjemme i annonser. Har det skjedd spennende ting er det bare å dele, men bare hvis det er interessant for følgerne. At bedriften gikk med durabelig overskudd i Q4 er kjempegode nyheter! For dere.

På sosiale medier handler det om å tilføre verdi, og det skal vi se nærmere på i neste artikkel. 

Jon Kim Vik

Markedskommunikasjon

Ylva Overå Hide

Tekstforfatting, rådgivning, og digital markedsføring