Sosiale medier for bedrifter, del 2: Tilfør verdi

av Jon Vik

Du har funnet en stemme på sosiale medier og er klar for å kommunisere med verden. Det er nå mange blir redde for å poste for lite, og ender opp med å poste for mye. De postet kanskje ikke noe hele forrige uke, og slenger ut et lavoppløst bilde av en trøtt hund og legger på teksten: «Mandag morran blues jaja ikke lenge til helg folkens…» Tre likes. Den ene fra kantinedama, den andre fra deg selv, og den tredje fra tante Gudrun som elsker alt du gjør, selv om hun ikke helt forstår hva du gjør. Følgerne dine får mange verdiløse poster i feeden. Her er noen tips for å tilføre verdi. 

Vær en ressurs. Alle bedrifter vet at de bør være på sosiale medier, men det er veldig lett å bare være der. Skal du tilføre verdi, må du være en ressurs. Løs problemer, svar på spørsmål og kom med tips. Dere har trolig verdifull innsikt som er ukjent for følgerne. Finnes det ukjente, smarte måter å bruke produktet deres på? Når har kundeservice kortest ventetid? Har dere et produkt som er spesielt tilpasset eldre? Kanskje dere kan arrangere en workshop for følgerne? Eller hva med en Facebook Live hvor folk kan få svar på alt de lurer på?  

Vis kompetanse. Dere er ekspertene på det dere driver med og bør dele kunnskapen. Fortell om spennende ting som skjer innenfor fagfeltet deres, men unngå at det blir for teknisk. Hold tekstene korte, akkompagnert av bilder – eller aller helst film. Hvis dere tør å ta ekspertrollen (uten å være kjepphøye), vil dere bygge troverdighet. Men husk at ekspertrollen ikke betyr at dere må produsere alt selv. Deler dere ting som er bra, viser dere kompetanse, uansett om innholdet er produsert av konkurrenter.  

Kvalitetssikre alt. Det har ingenting å si om dere har 35 eller 35 000 følgere, det er like viktig å vurdere verdien av alt som legges ut. Typiske feller er internhumor og bilder av lunsjen eller været. Det siste du bør gjøre før du trykker på publiseringsknappen, er å spørre deg selv: Hadde jeg likt denne posten om jeg ikke jobbet her? 

I neste artikkel skal vi ta en titt på hva som er lurt å tenke på når du skal skape dialog med følgerne. 

 

Jon Kim Vik

Markedskommunikasjon

Ylva Overå Hide

Tekstforfatting, rådgivning, og digital markedsføring