Sosiale medier for bedrifter, del 3: Skap dialog

av Jon Vik

Mange bedrifter fikk sjokk da sosiale medier kom. Klager som tidligere ble ringt inn på telefon eller lagt i postkassa, ble nå postet offentlig, og man ble plutselig stilt til veggs av kundene i kommentarfeltet. Både legitime spørsmål som: «Hvorfor bruker dere palmeolje?» og andre spørsmål som: «Denne reklamen har bare ensfargede hunder, hvorfor er det ingen Dalmatinere?» dukket opp og måtte besvares. Maktbildet var snudd på hodet og vantro forbrukere stirret ned på magiske tastaturfingre. Hvem som helst kunne sette i gang en klagestorm på Twitter og få bedrifter til å sparke ansatte som postet groviser på private kontoer. I Norge fikk en 17-åring Urge tilbake på 1,5-litersflaske. Alt var mulig. Det kan med andre ord være lurt å få et godt forhold til følgerne, og her er noen tips for å skape dialog med dem.

Vær personlige. Bedriftskontoer kan være dørgende kjedelige. Dere kommer langt med litt humor og trenger ikke lage en rabiat meme-konto, men by litt på dere selv. Folket vil elske dere! Hva vil følgerne like best: Et bilde av den nye kaffemaskinen med teksten: «Helt topp med ny kaffemaskin på kontoret», eller en video av sjefen som har dekket gulvet med kaffe etter å ha trykket på feil knapp på kaffemaskinen?   

Styr unna politikk. (Med mindre dere er et politisk parti.)   

Still spørsmål. Det kan være skummelt, men å stille spørsmål er den beste måten å oppnå dialog på. Ha bedriftens tydelige stemme og gode personlighetstrekk i bakhodet når du svarer: Vær imøtekommende, positiv, løsningsorientert og informert. Å poste et banalt, men direkte spørsmål som: «Hva vil dere at vi skal poste mer om?» kan være akkurat det dere trenger for å produsere bedre innhold for følgerne deres. 

Lykke til!

P.S. Hva vil dere at vi skal poste mer om? 

Jon Kim Vik

Markedskommunikasjon

Ylva Overå Hide

Tekstforfatting, rådgivning, og digital markedsføring