Er du klar til å stole på Facebook igjen?

av Jon Vik

Facebooks årlige utviklerkonferanse «F8» ble nylig avholdt, og Mark Zuckerberg hadde mye spennende å presentere. De viktigste nyhetene er forenklet kommunikasjon på tvers av plattformer, Messenger for desktop og en omfattende satsing på sikkerhet.
Og det er på tide.

Krypter til korset
Blant de største nyhetene er at man endelig skal kunne sende brukermeldinger på tvers av de tre Facebook-eide plattformene Instagram, WhatsApp og Facebook Messenger. Dette betyr økt dataflyt og større behov for sikkerhet. Mark har lovet å ta seriøse grep, men akkurat hvilke grep og hvordan de skal tas, er fortsatt uvisst. Det eneste vi vet er at kryptering er nøkkelen. Hehe.

«The future is private», er Facebooks nye slagord. Som er ironisk med tanke på den fortsatt ganske ferske Cambridge Analytica-skandalen hvor millioner av brukeres info ble misbrukt. Men det er et friskt og modig slagord for en plattform med et, for tiden, frynsete rykte.

Akkurat nå kan Facebook i praksis se det meste du driver med: hvor du er, hva du klikker på, hvem du chatter med, og ikke minst hva du skriver. Alt dette skal nå krypteres tungt og skjules fra Facebook, staten, snuten, hackere og alle andre. Utenom deg da, du bør jo vite hvor du selv er. Mark ønsker å gjenvinne tilliten vår. Skal vi gi ham en sjanse til, før vi «halzucker» ham?

Messenger
Det kommer endelig en egen desktopversjon av Messenger. Denne plattformen skal kodes helt fra grunnen, både for å få størrelsen ned under 30 MB, men først og fremst fordi programmet nå skal kunne samhandle med Instagram og WhatsApp.

De omdiskuterte chatbotene (her en artikkel vi skrev om dem) skal også bli bedre. Snart blir det mulig å booke avtaler gjennom Messenger-bots, noe som trolig vil bli en fin tjeneste for de som driver frisørsalonger, restauranter og lignende.

For oss som foretrekker å snakke og le sammen med ekte mennesker, vil det nå bli mulig å ha en videosamtale med en venn samtidig som begge ser den samme videoen på en del av skjermen. Spennende tider for kattevideobransjen.

Facebook
Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg har lovet den største redesignen av Facebook på fem år, både for appen og nettsiden. Målet er at det skal bli enklere å finne og interagere med relevante grupper og arrangementer. Dette rulles snart ut i USA og kommer trolig til Norge i løpet av de kommende månedene.

På sikt kommer Facebook Dating til Norge. Tjenesten har allerede rukket å bli populær i de 19 landene den er lansert i, og skal hjelpe deg med å finne den rette. Kanskje har en av de 798 vennene dine skjulte romantiske følelser for deg? Facebook Dating gir deg muligheten til å markere interesse for opptil ni Facebook-venner, og dersom de også bruker Facebook Dating, får de beskjed om at de har en anonym «secret crush». Dersom de mot all formodning også har likt deg, får dere tillatelse til å crushe videre på privaten.

Det er lite trolig at Facebook Workplace får noen Facebook Dating-funksjon, men det kommer en etterlengtet overhaling med økt fokus på chat, nyhetsstrøm og grupper. Det vil også dukke opp en ny notifikasjonsfane som skal fungere som innboks for ting og omtaler som er relevante for deg eller din jobbavdeling. Spennende tider for arbeidslivsbransjen.

Instagram
Instagram tester ut muligheten for å skjule antall likes et innlegg har fått. Tanken er at det skal flytte fokuset over på kvalitet og vekk fra popularitet. Personlig tror jeg ikke dette vil ta av, selv om jeg gjerne vil gi tanken en skjult tommel opp.

Hovedgrunnen til at jeg ikke tror det vil lykkes, er at en viktig del av økonomien på Instagram drives av de som får aller flest likes: influencerne. Jo flere likes og eksponeringer de får, jo mer attraktive er de for annonsører som betaler dem fryktelig greit for å promotere produktene deres. Nylig ble det avslørt at Kim Kardashian tjener mellom 300 000–500 000 dollar (!) for hvert reklameinnlegg. Siden det nå skal bli kjapt og enkelt å kjøpe sponsede produkter, som for eksempel sminke, direkte i appen, kan det se ut til at det går mot, ja du gjettet det, spennende tider for Kim Kardashiansjen.

Mange av endringene og nyvinningene kan få store følger for hvordan vi vil bruke plattformene i fremtiden, både som privatpersoner og bedrifter. Disse endringene vil vi vurdere i et blogginnlegg, når den tid kommer. Så ikke gå noe sted!

Vil du vite mer om hvordan du kan markedsføre på sosiale medier her og nå? Send oss en mail så setter vi opp et uforpliktende møte.