Tar opp kampen mot dårlige brukeropplevelser

av Ylva Overå Hide

Facebook sin nyeste oppdatering skal gi bedre brukeropplevelser ved å skjule innlegg i nyhetsstrømmen som leder til dårlige nettsider.

Facebook har fått tilbakemeldinger fra brukere om at linker i nyhetsstrømmen til nettsider med dårlig innhold gir kjipe brukeropplevelser. Mange av sidene de klager på er proppfulle med irriterende annonser som ødelegger opplevelsen ytterligere. Brukerne forventer at de skal komme inn på nettsider med relevant innhold når de oppdager innlegg i nyhetsstrømmen som interesserer dem. De vil innhente nyttig informasjon - ikke bli eksponert for clickbait, dårlig innhold og plagsomme annonser.

I fjor innført Facebook en policy for å hindre at annonsører med nettsider som gir dårlige brukeropplevelser kan markedsføre seg på Facebook. Nå fortsetter Facebook utviklingen ved å gjøre det vanskeligere å annonsere for dårlige nettsider, men de vil også fokusere på organiske innlegg. Dersom algoritmen finner innlegg med link til nettsider med lite relevant innhold og/eller dårlige annonser, vil rekkevidden bli strupet.

Å designe gode brukeropplevelser
En god brukeropplevelse gjør det enklere for bedrifter å få kontakt med potensielle kunder, samarbeidspartnere og interessenter ellers. Facebook deler noen enkle tips til hvordan du kan gi bedre brukeropplevelser og unngå å miste engasjement og rekkevidde:

  • Pass på at du har mye relevant innhold, og få annonser. Ikke omvendt.

  • Ikke del innhold med seksuelt eller sjokkerende innhold.

  • Ikke ha misvisende, dårlige, og irriterende annonser på siden.

  • Pop up-annonser hører fortiden til, og ødelegger brukeropplevelsen. Unngå.

Hvordan påvirker dette bedrifter på Facebook?
De nye oppdateringene ruller ut i løpet av de neste månedene. Oppdateringen er en av mange tiltak for å gjøre nyhetsstrømmen så relevant som mulig, så påvirkning vil variere. Aktører som har gode landingssider med godt, relevant innhold vil merke lite av dette. Aktører som har sider som gir dårlige brukeropplevelser vil nok merke det en god del mer. Facebook er avhengig av at brukerne finner relevant innhold når de scroller gjennom nyhetsstrømmen. Det er det som driver trafikk til deres plattform i første omgang. Derfor forventer vi å se mer av denne satsingen fra Facebook sin side. I en verden full av inntrykk og informasjon må man levere godt, relevant innhold for å skjære gjennom.


Vil du vite mer om Facebook, annonsering, og gode brukeropplevelser? Ta kontakt!

Ylva Overå Hide

Community Manager

Olav Sindre Kriken

Digital analyse og strategi