Why am I seeing this?

av Caroline Mehl Nakken

Vi i Racer snakker vanligvis til bedrifter om hvordan de kan få mest mulig ut av innsatsen de legger ned i markedsføringen sin, og om hvordan de kan få best mulig valuta for annonsekronene. En del av løsningen er å snakke til de som vil lytte. Så for deg som sitter på andre siden av bordet og har irritert deg over irrelevante annonser - denne er til deg. 

Du vet når du scroller meningsløst nedover Facebook-feeden, og det dukker opp en annonse for solbriller med LED-lys rundt hele innfatningen? Eller en magetaske til å bære den lille hunden du ikke eier i? Eller hva med vimpler med de ulike klanene i Game of Thrones sine respektive familie-emblem? Greit, du gleder deg til finale-sesongen, men du har ingen ambisjoner om å dekorere stuen med en Lannister- eller Stark-vimpel.

Det er i slike situasjoner du vurderer å avinstallere hele appen, og benytte tiden til noe litt mer konstruktivt. Ikke gjør det. Ta heller makten over hvilke annonser du eksponeres for!

Relevanse er kongen på haugen
Dyktige annonsørers mareritt er å ikke være relevant. Og vi som arbeider med å bistå annonsører med budskapsformidling, jobber hele tiden for at at budskapet skal treffe de som vil høre, og utelate alle de andre.

For like fullt som det er irriterende når målrettingen slår feil, er det like stilig når den treffer.

Prokrastinering på sosiale medier kan altså føre noe godt med seg;

Penger spart på for eksempel dyrt sportsutstyr? Eller at du rekker å få tak i konsertbilletter til bandet du ikke visste skulle spille i byen, før det blir utsolgt? Eller at du får sikret deg drømmetomten i det attraktive boligstrøket med den trygge skoleveien?

Når annonsene treffer er det bra for deg og bra for annonsørene.

Vinn-vinn der altså.

Justering av annonsepreferanser
Så neste gang du kommer over en annonse du overhode ikke er interessert i, kan du velge å justere annonsepreferansene dine. Du vil gjøre både deg selv og annonsørene en tjeneste.

Gjør som følger:

  1. Klikk på x eller ˇ i øvre høyre hjørne på den aktuelle Facebook-annonsen

  2. Velg “Why am I seeing this” eller “Hvorfor ser jeg dette?”, om du har norsk språkinnstilling

Der vil du se en forklaring på hvorfor du ser den spesifikke annonsen, og du kan her velge om du vil legge til eller fjerne deg fra publikumet som annonsen er rettet mot.

Om du klikker på “Manage your ad preferences”/“Administrer annonsepreferanser”, kan du se hvilke andre publikum du er del av. Endring av annonsepreferanser vil påvirke hvilke annonser du ser, men det vil ikke påvirke det totale antallet annonser du ser.

Merk deg at annonsører noen ganger velger å målrette annonser mot flere publikum eller til et stort publikum. Så om du er fotballinteressert, men ikke bryr deg om skisport og dermed fjerner deg fra sistnevnte publikum, vil du fremdeles kunne se ski-relaterte annonser, siden de begge hører hjemme i det store sport-publikumet.

Her inne vil du altså få et greit overblikk over hvilken informasjon Facebook har lagret om deg, som de videre benytter til å avgjøre hvilke annonser du kan eksponeres for.

Så blir det kanskje litt mindre av det du ikke vil se, og litt mer av det du faktisk er interessert i.

 

Caroline Mehl Nakken

Community Management og digital markedsføring