Devold - Omstillingsdyktig tradisjonsbærer

Mens våren ble en utfordrende tid for mange virksomheter, økte Devold omsetningen betraktelig i nettbutikken. Samarbeidet med den tradisjonsrike ull-produsenten er et godt eksempel på hvordan aktører kan bruke uforutsette hendelser til sin fordel. Evnen til rask omstilling og nytenkning ble nøkkelen til suksess i den utfordrende tiden.

Når markedet endrer seg over natten

Blant korona-innhold har sosiale medier de siste månedene florert av treningsvideoer og løpetips. Kjente treningsprofiler har frontet utetrening og løping som aldri før for å motivere folk til et aktivt liv. Parallelt har både lokale og nasjonale nyhetsmedier skrevet mye om temaet norgesferie - alt fra tips om feriedestinasjoner til aktiviteter og toppturer.

Devold-ull kan fint brukes til både trening og på en aktiv norgesferie. I planen hadde Devold en prisvinnende løpekolleksjon de skulle fronte, i tillegg til flere vår- og sommernyheter i butikk. Med den raskt økende interessen for uteliv og turer skulle den nye hverdagen gi disse kolleksjonene bein å gå på.

Evnen til å snu seg raskt ga resultater

Tid kunne dermed sette en stopper for hvorvidt vi klarte å utnytte mediebildet. Lange beslutningsprosesser kan ofte være en utfordring i store organisasjoner, men ikke hos Devold. Det tok ikke mange dagene fra korona inntraff, til de snudde kursen. Kommunikasjonen måtte raskt på lufta. Alt salgsfokus måtte rettes mot nettbutikken.

Påsken skulle vise seg å være riktig tidspunkt å sette nye ideer til live. Devold gikk nemlig tom for populære produkter i løpekolleksjonen før folk rakk å fortære påskelammet. Vi kom på med vårens nyheter på et tidspunkt hvor Østlandet badet i sol. Annonsene som Racer holdt i og styrte geografisk basert på værdata i området, ga resultater. Et eksklusivt genser-”slipp” viste seg også å bli suksess, takket være tidsstyrte annonser på sosiale medier som eneste markedsføring. Evnen de hadde til å snu seg ga resultater.

(artikkel fortsetter under bilde)

Devold 2

Tradisjonsbærer med moderne marketing

Influencer-samarbeidet de har med Norges trenings-dronning, Funkygine, bør særlig trekkes frem som en suksessfaktor de siste månedene. Vi ser at influencer-marketing som en del av marketingmiksen fungerer svært bra.

«En god balanse mellom inspirerende og salgsutløsende kommunikasjon gir gode resultater. Sammen med Racer jobber vi mye med hvordan vi skal vekte kanaler, vinkle budskap og sikte oss inn mot de riktige målgruppene», sier Markedsdirektør Gro Naalsund.

Racer har på sin side vært proaktive til å ta i bruk ny teknologi og utnytte de mulighetene som finnes på digitale plattformer. For selv om Devold er kjent som en tradisjonsbærer med lokal forankring, er de en aktør som stadig vil teste nye muligheter.

Nettbutikken som viktig salgskanal

Mange vet at Devold-ull er vintergarderobens mest essensielle materiale. At sommeren også er høysesong for ull, er nok nytt for flere. Å sikre at folk kjøper superlett sommer-ull til Norgesferiens aktiviteter blir derfor et viktig område å kommunisere forbrukerne i ferien. Så dersom du som oss er glad i friluftsliv og reise anbefaler vi at du tar en titt på sommer-kolleksjonen til Devold.

Trine Humlen

Performance marketing