Høgskulen i Volda - Heldigital kampanje med analogt konsept

Mens resten av landets lærerstudier sitter med røde tall etter søknadsfristen 15.april, gikk HVO med sin aller første heldigitale studiekampanje, seirende ut som den eneste med oppgang i lærerstudiesøknader.

Som et byrå med sterk lokal forankring er det en sann glede når vi får ta en aktiv del i strategiutviklingen for tradisjonsrike lokale aktører. Årets samarbeid med Høgskulen i Volda er intet unntak.

Kjenn din målgruppe

For årets studiekampanje var vi med på reisen når HVO sammen med Oclin lanserte konseptet for årets studiekampanje:

En kortstokk.

Rart synes du?
Smart synes vi.

Kortstokken med 52 ulike grunner til å velge HVO var det eneste fysiske formatet av årets studiekampanje, og erstattet dermed årets studiekatalog. Noen vil si at det krever is i magen å stole på at brukerne er villig til å investere tid til å finne ut hva du har å by på. Men når du kjenner målgruppen din, og vet at dette i stor grad er brukere som oppsøker informasjon raskere enn du kan si «Generasjon Z», så vet du at dette ikke er mye å be om.

Studier i nettbutikk-format

Om du ikke har sett kampanjen er det ikke så rart. Vi har nemlig jobbet svært målrettet med å nå de «riktige» brukerne i de forskjellige fasene av kampanjen.

Gjennom nettbutikk-tankegang delte vi opp studiekampanjen i ulike faser, etter hvor i trakten de potensielle studentene befant seg. Med tilpassede formater og budskap, samt et grundig tilpasset dashboard som lot oss følge med på resultater og interessen for ulike studier, kunne vi raskt snu oss rundt for å sikre riktig promoteringsvekting av fag og studieretninger.

Moderne tradisjonsbærere

2020 ble året hvor topp-moderne HVO gikk for sin aller første heldigitale studiekampanje, med et analogt konsept.

De tradisjonelle studiekatalogenes æra kan dermed være forbi. Ikke bare vil «Generasjon Z» som de andre generasjonene før dem «tenke sjæl», de vil også «innhente informasjonen sin sjæl.»

Kanskje like greit? I stedet for å bruke penger på tusener av studiekataloger med bestrøket papir, miljøavtrykk og null endringsmuligheter, kan de tradisjonsbærende studieinstitusjonene heller bruke midlene på å sikre at de snakker til riktig publikum.

Caroline Mehl Nakken

Prosjektleder og rådgiver i digital markedsføring