Høgskulen i Volda

I 2016 startet vi et samarbeid med Høgskulen i Volda, som hadde et ønske om å snu eksisterende markedsføringsbudsjett fra annonsering i tradisjonelle kanaler, til digital markedsføring. 

Et allerede godt utdanningstilbud markedsført med gode annonser og godt innhold på nettsiden, kombinert med god trafikk fra rette målgrupper, var med å gi en generell økning i søknader på over 40 % på nettstudium, deltid, master- og videreutdanning. Noen av linjene økte med hele 162 % sammenlignet med 2015. Et spesifikt eksempel på endring fra 2015 til 2016 er at Høgskulen i Volda kuttet ut direkte kjøp av annonsering i nasjonale kanaler som for eksempel VG.no. Statistikken fra den digitale analysen viste at de i 2015 hadde høy trafikk fra VG.no, men at de traff en for stor målgruppe som ikke var interesserte i budskapet, og dermed fann kampanjen lite relevant.

I 2016 har den digitale markedsføringen gått gjennom programmatisk annonsekjøp, og gode annonser har blitt retta mot relevante målgrupper, basert på både demografi og interessemønster. Dette føre ikke bare til en økning i søkermasse, men tiden personer brukte på nettsiden økte med opp til seks gonger. Målet var å nå personene i ein tidlig fase ved å annonsere mot de via bruk av YouTube og Google sitt annonsenettverk. I tillegg til å annonsere mot rette målgrupper basert på demografi og interessemøster, har vi også kjørt relevante remarketing-banner med rett frekvens, mot de ulike personene i etterkant av et besøk på nettsiden, og brukt annonsering på relevante søkeord på Google, for å nå de i beslutningsfasen. 

Vil du samarbeide med oss?

Vil du prøve digital markedsføring? Kontakt oss gjerne, eller besøk oss på et av våre to kontor om du ønsker å vite mer om hva vi kan hjelpe deg og din bedrift med!

Olav Sindre Kriken

Digital analyse og strategi